Nederlandse start-up hiCharli pioniert met AI-gestuurde chatbot voor online productadvies (🇳🇱)

Apr 11, 2023

Internetondernemer Michiel van de Plassche lanceert een chatbot die webshoppers bij de hand neemt. Dankzij de toepassing van onder meer ChatGPT geeft hiCharli persoonlijk productadvies tijdens het winkelen online, op basis van individuele behoeften en voorkeuren. Zo helpt hiCharli shoppers te vinden wat ze willen hebben, waardoor de conversie in webwinkels stijgt. Retailers kunnen de AI-gestuurde chatbot eenvoudig integreren.

In de zeer competitieve wereld van e-commerce willen retailers hun klanten de best mogelijke ervaring bieden online, weet de ondernemer Michiel van de Plassche. Hij gelooft in laagdrempelig persoonlijk productadvies als klanten naar een product zoeken, advies dat ze op dit moment niet of nauwelijks kunnen krijgen in webshops. Om gepersonaliseerd productadvies efficiënter, effectief en schaalbaar te maken, lanceert hij hiCharli: een geavanceerde chatbot-oplossing, speciaal ontwikkeld voor e-commerce ondernemers.Belofte: realtime op maat gesneden productadvies én antwoorden op vragen over producten.

Razendsnel advies op maat

HiCharli helpt online retailers om de behoeften, de voorkeuren en het winkelgedrag van bezoekers te begrijpen en snel en nauwkeurig de meest geschikte producten aan te bevelen. De chatbot maakt gebruik van natural language understanding (NLU) en van de generatieve AI van GPT-4, de meest recente versie van OpenAI’s ChatGPT. De technologie maakt het mogelijk om razendsnel klantvragen te classificeren, taggen en matchen met miljoenen opgeslagen productspecificaties, reviews, video's en handleidingen. Hierdoor kan hiCharli klanten binnen enkele seconden na het intikken van een vraag advies op maat geven over specifieke producten.

Snelle integratie voor meer conversie

Michiel van de Plassche over de meerwaarde van hiCharli: “De chatbots die we nu veel in webshops zien zijn vooral gericht op klantenservice, niet op productadvies of verkoop. HiCharli neemt shoppers bij de hand tijdens het winkelen. Snel en persoonlijk, dankzij de nieuwste AI-technologie. Online retailers kunnen hiCharli makkelijk integreren om klanten beter te helpen en hun conversie te verhogen. De nauwkeurige aanbevelingen helpen ook retouren terug te dringen en kosten te besparen. Elke retailer kan profiteren, ongeacht de grootte of het budget.”

HiCharli is ontworpen voor plug-and-play-integratie in bestaande e-commerce platforms, zonder codering of flow building, waardoor de chatbot met minimale inspanning van online retailers aan de slag kan. Bovendien is de oplossing schaalbaar: hiCharli past zich moeiteloos aan als klantvolumes of -behoeften veranderen.

Statische catalogi worden interactieve chatbots

Met zijn krachtige NLU-mogelijkheden, generatieve AI-technologie en natuurlijke taalinterface verandert hiCharli statische productcatalogi in interactieve chatbots. HiCharli betrekt klanten proactief bij vraag- en antwoordsessies over specifieke producten en doet aanbevelingen die zijn afgestemd op de behoeften, voorkeuren en gedragingen van elk individu. Van de Plassche is duidelijk over de missie van hiCharli: “Een revolutie teweegbrengen in de manier waarop we online winkelen, door de unieke combinatie van geavanceerde AI-technologie en eenvoudige integratie.”

Over hiCharli

HiCharli, een Amsterdamse start-up, wil de manier waarop we online winkelen transformeren. Oprichter Michiel van de Plassche, die al bekend is in de e-commerce wereld door zijn succesvolle bedrijf CustomConcepts (winnaar van diverse prijzen zoals de Deloitte Technology Fast 50, FD Gazelle en CrossBorder Top 30), heeft zelf de uitdagingen gezien waarmee consumenten en bedrijven te maken krijgen bij het vinden van het juiste product in een steeds complexere online omgeving. Met hiCharli wil Van de Plassche de online winkelervaring stroomlijnen en efficiënter maken, waardoor retourkosten voor zowel bedrijven als de planeet zullen afnemen. Het hiCharli-team werkt momenteel aan een bètaversie van het platform en zoekt naar vooruitstrevende online retailers om het platform te testen en verder te ontwikkelen.